En pasients bekjennelser
Er dette din historie, også?

Derfor har tennene blitt slik.
Og derfor har jeg ikke gjort noe med det - inntil nå.

I møtene med nye pasienter får vi høre bakgrunnen for hvordan det har blitt slik det har blitt med tannstellet. Historiene er ofte svært like.

Status nå

Nå er det lenge siden forrige tannlegebesøk. Samvittigheten stikker litt; du vet det at du er på overtid med besøket. Dessverre har du aldri gått regelmessig til tannlege, til det er skrekken og angsten for stor.

Slik blir tannlegeskrekk til

Tannlegeskrekken sitter i kroppen og du får angst bare av tanken på det du opplevde. Trasige opplevelser hos skoletannlegen i sin tid gjorde at du fikk tannlegeskrekk. Eksempel ofte nevnt:

  • Behandling under tvang
  • Trekking eller boring uten bedøvelse
  • Tannen ble glovarm av boring
  • Tannlegen var full!?

Ja, faktisk har flere av pasientene sagt at tannlegen de gikk til som barn, ikke var edru. Sannhetsgehalten kan vi ikke etterprøve, men vi får ta det som et tegn på at noe i hvert fall ikke var som det skulle.  

Resultatet er uansett det samme for denne pasienten: Skrekk og angst har vokst seg stor og kjennes nå uoverkommelig.

Sluttet å smile blant folk

Mange tenner er slitte og misfarget. Noen kjenner tenner blir løsere og løsere. Tennene blir synlig lengre siden tannkjøttet trekker seg tilbake. Kanskje gamle kroner har svart kant ved tannkjøttet og tennene har ulik farge. Smilet ditt, som en gang satt så løst, ser man sjelden lenger; du kniper igjen leppene eller holder hånden foran munnen. Spesielt det å spise ute blant folk unngår du helst. Kanskje har du protese, som heller ikke sitter særlig bra lenger.

Du har tenkt i mange år nå, på at du må gjøre noe. Men tiden går. Nå føler du situasjonen har blitt så ille at det umulig kan finnes en løsning for deg. Du er redd ting har blitt så komplisert nå, at det å få nye tenner blir en forferdelig prosess å komme deg gjennom.

Hvor skal du gå?

Du syns at tannlegen du har brukt nå og da, har sagt lite om hvordan tannstatusen din egentlig er. Og du har fått lite informasjon om problemer som oppstår med å ved å vente for lenge før du gjør behandling. Du kjenner at du skjemmes og kjenner på en følelse av at tannlegen egentlig er litt oppgitt over hvorfor du ikke gjør noe.

Du har heller ikke fått noe informasjon om mulighetene som finnes der ute, for implantatbehandling driver ikke tannlegen du bruker uansett med.

Tråler nettet etter løsning

Nå bruker du timevis på nettet etter å finne det du håper skal være en enkel løsning. Men du føler ikke du finner noen du kan stole på, som tar deg på alvor og som vil kjempe for din sak. Når alt kommer til alt, ønsker du å kjenne deg trygg på at alle steiner blir snudd i søken etter å finne en løsning for deg.

Dessverre flyter heller ikke bankkontoen din over av penger og uroen over hva det vil koste å få nye, faste tenner igjen holder deg våken om natten. Du syns det er mye penger å bruke på seg selv. Derfor vurderer du også tannbehandling i utlandet. Men du føler deg ikke helt trygg på å reise ut av Norge. Du har hørt at refusjon ytes på lik linje, men kjenner det er tungt å motivere seg for å finne ut av hvordan komme deg gjennom papirmøllen og faktisk søke om refusjon.

Ingen forstår hvordan du har det

Nå er du skikkelig lei av å gå slik og frustrert over å ikke vite hva du skal gjøre. Du blir oppgitt og demotivert av å føle på hvor stort problemet kjennes ut. Du gir opp og blir litt deprimert av alt dette. Det er tross alt ikke så lett når frykten er så stor og håndflatene blir svette bare av tanken på å ringe en tannlege. Du tenker at ingen forstår hvordan du egentlig har det.

Kjenner du deg igjen i beskrivelsen? Er dette slik du har det nå, eller i alle fall litt?

Hva er løsningen?

Historien over er et sammendrag av det folk forteller oss. Om du kjente deg igjen i teksten forstår du nå at din situasjon ikke er unik. Din historie er lik mange andre historier. Men; historie er historie. Det viktigste er at du kan ta kontroll på resten din historie. Du fører selv pennen i skrivingen av din egen historie. Du kan ta regien på resten av historien din.

Det er ikke alltid lett å løse store problemer. Noen ganger krever store problemer store løsninger.

  • Store løsninger, som gjør at du får tennene og smilet du ønsker og som gir deg mulighet til å fortsette livet ditt.
  • Løsninger som fjerner den tunge byrden som henger over om nakken din og får alt til å kjennes håpløst ut.
  • Løsninger som gir deg trygghet til å tørre å spise på restaurant uten å være konstant bekymret for å at noen skal avsløre at du bruker gebiss eller dårlig tannstell.
  • Løsning som lar deg kjenne selvtilliten stige av det nye pene smilet, som gjør at du tør å invitere på et stevnemøte eller gå på et jobbintervju.
  • Løsning som lar deg kjenne den herlige befrielsen i å kunne le uhemmet uten å skjule smilet med hånden foran munnen.

En løsning som er raskeste vei til nye og faste tenner, som du kan ha råd til.

Strekker seg langt for å finne løsninger

For å kunne tilby store løsninger, krever det at vi har flinke fagfolk. Eller, det å være flink er egentlig ikke beskrivende for hva som kreves. Det som kreves er folk som er opptatt av å utvikle seg selv og sine kunnskaper og kjenne på en forpliktelse i å tilby folk løsninger, som tross alt finnes der ute. (I tilfelle du ikke visste det, så er tannleger også faktisk folk.)

Gruer du deg for å vise frem tennene?

Men du gruer deg kanskje for å vise frem hvordan det står til i munnen og du er litt beskjemmet over å ta opp økonomiske begrensinger. Igjen, ikke for å skuffe deg, men du er verken spesiell eller unik i så måte. Ikke i denne sammenhengen i alle fall. Det har seg nemlig slik at vi har sett det meste opp gjennom årene. Det som er ditt store problem, er dagligdags for oss.

Tannlegene våre kan ha en tendens til å bli litt nerdete på den måten at de ikke vil gi seg før de har funnet en løsning på et problem. Det har faktisk skjedd at vi har vært på jakt i flere land, for å finne et laboratorium, som kunne hjelpe oss med å løse det som var et uløselig problem med «vanlige» behandlingsteknikker. For denne pasienten, som tidligere har fått nei hvor en han gikk, ble løsningen nå at han fikk tenner. Og det betød alt for akkurat denne ene pasienten.

Egne pasientkoordinatorer

Pasientkoordinatorene våre (dette er folk på kontor som snakker med deg om praktiske ting og økonomi) er flinke til å lytte. De dømmer ingen og ser sin daglige utfordring i å finne løsninger på folks praktiske problemer. Vår kontakt med NAV, HELFO og finansinstitusjoner er det som ofte kan tippe vektstangen over til at du faktisk får råd til å gjennomføre behandlinger. 

Kan vi love at vi kan løse absolutt alt og utføre mirakler i enhver situasjon? Nei, det kan vi ikke. Men vi kan love deg at:

Men du må ta første steget. For å finne ut hvilken løsning som fjerner problemet ditt og gir deg resultatet du ønsker, må du starte i riktig ende. Du må tørre å ta første steget: Ta opp telefonen, ring oss eller skriv til oss.

Kontakt OralCare

Har du spørsmål om tannbehandling hos OralCare? Eller ønsker å bestille time? Fyll ut skjema så tar vi kontakt med deg. Eller ring oss på 22 10 44 89.

Ring oss