Når kan et kostnadsoverslag fra en tannlege sprekke?

Her gir vi deg tre eksempler på tannbehandling som kan gjøre at kostnadsoverslaget fra en tannlege kan sprekke.

Først; hvorfor heter det egentlig et kostnadsoverslag? Tannklinikker og tannleger bruker ordet kostnadsoverslag, fordi det er et overslag over hvor mye det vil koste. En tannlege kan ofte ikke garantere at tannbehandlingen vil koste nøyaktig det som står på kostnadsoverslag.

De fleste gangene vil prisen bli det som tannlegen har satt opp, men det kan også endre seg. Her er tre eksempler:

Eksempel 1: Porselenskrone

En pasient vært hos tannlegen og fått (sementert) limt på en porselenskrone. Etter noen dager får pasienten sterk tannpine, og drar tilbake til tannlegen. Da viser det seg at tannen må rotfylles. Dette er ikke alltid noe som kunne forutses av tannlegen og er en kjent komplikasjon. Og uansett om tannlegen har gjort det før man satte på kronen, så hadde pasienten måtte betale det uansett.

Eksempel 2: Tanntrekking

Pasienten sitter i tannlegestolen og skal trekke en tann. Dette ble ført opp som en «Enkel trekking» på kostnadsoverslag. Under inngrepet viser det seg at det er mer komplisert og tar lengre tid enn antatt, og det blir da i stedet en «komplisert trekking». Tannlege lever av å selge tiden sin og må derfor ta ekstra betalt.

Eksempel 3: Tannimplantat

Kjevekirurg setter inn tannimplantat. Under operasjonen ser kirurgen at man må legge inn kunstig kjeveben for å tette igjen et mellomrom. Dette kunne man ikke forutse, og man kan heller ikke akkurat stoppe midt i en operasjon for å gi ut et kostnadsoverslag.

Dette er bare tre teoretiske eksempler og det finnes mange flere. Men dette er for å illustrere situasjonene tannlegene står overfor.

Urettferdig med høyere pris enn antatt?

Alle pasienter vil bruke minst mulig penger på tannbehandling, og hvis man har et stramt budsjett, kan en mene det er «urettferdig» at det blir kostende mer enn det som tannlegen opprinnelig informerte om. Men en tannlege har utgifter som må dekkes inn. Det er koster mye å drive en tannklinikk. Og det er jo ikke tannlegen som er skyld i at en tann er slik den er. De prøver bare å hjelpe pasienten.

Kontakt OralCare

Har du spørsmål om tannbehandling hos OralCare? Eller ønsker å bestille time? Fyll ut skjema så tar vi kontakt med deg. Eller ring oss på 22 10 44 89.

Ring oss